Uw diagnose/ behandeling
-
Het kan zijn dat u twijfelt over het geven van uw toestemming. Bijvoorbeeld als er verschillende behandelmethoden mogelijk zijn. Dan kunt u een tweede mening vragen aan een andere hulpverlener. Deze geeft u alleen zijn/haar mening en neemt de behandeling niet over. Wanneer de andere deskundige hetzelfde advies geeft, is dat voor u prettig. Maar de kans bestaat ook dat diegene een andere behandeling voorstelt. Dat kan verwarrend zijn. U moet dan een keuze maken. Voordeel is wel dat uw probleem van verschillende kanten is bekeken.
-
In een wilsverklaring legt u schriftelijk vast wat uw wensen zijn rondom uw behandeling of levenseinde. Heeft u een wilsverklaring? Deel deze dan met uw behandelend arts. Dan wordt die in uw dossier bewaard. Heeft u geen wilsverklaring, maar wel wensen rondom uw behandeling? Bespreek ook deze met uw arts. Dan worden uw wensen, als een zogenoemde behandelaanwijzing, opgenomen in uw dossier.
U kunt uw wilsverklaring of behandelaanwijzing ook terug vinden in mijnTreant. Wilt u uw wensen aanpassen? Dan kunt u dat aangeven bij uw zorgverlener.
-
Het gebeurt vaak dat een patiënt na een gesprek met de arts niet alles heeft onthouden. Dan kan het terugluisteren van het gesprek duidelijkheid geven. Daarom mag u gesprekken met de arts opnemen, bijvoorbeeld met uw eigen mobiele telefoon. Wel horen we het graag van tevoren als u het gesprek gaat opnemen. Volgens de wet mag de opname niet (zonder onze toestemming) buiten de privésfeer gedeeld worden.
-
In de relatie tussen hulpverlener en patiënt gaat soms iets mis. U heeft het recht om een klacht in te dienen. Treant vindt het belangrijk dat u het laat weten als u ergens ontevreden over bent. Het is verstandig eerst te gaan praten met de betrokken hulpverlener. Misschien is er alleen een misverstand; heeft u elkaar niet goed begrepen. Komt u er niet uit? Dan kunt u contact opnemen met onze klachtenfunctionaris. Op deze pagina leest u hier meer over.
-
Als we een factuur naar de zorgverzekeraar sturen, moeten we volgens de wet (naast de diagnose) ook de indicatie bij de add-on geneesmiddelen en ozp-stollingsfactoren meesturen. Heeft u er bezwaar tegen dat de indicatie op de factuur staat? Dan kunt u de privacyverklaring invullen. Ondertekend door zowel uzelf als uw zorgaanbieder, adviseren wij u het formulier mee te nemen naar de medisch specialist. Goed om te weten: wij registreren de indicatie altijd in onze ziekenhuissystemen; ook als u de privacyverklaring invult.