Spring naar inhoud

Het kan zijn dat u twijfelt over het geven van uw toestemming. Bijvoorbeeld als er verschillende behandelmethoden mogelijk zijn. Dan kunt u een tweede mening vragen aan een andere hulpverlener. Deze geeft u alleen zijn/haar mening en neemt de behandeling niet over. Wanneer de andere deskundige hetzelfde advies geeft, is dat voor u prettig. Maar de kans bestaat ook dat diegene een andere behandeling voorstelt. Dat kan verwarrend zijn. U moet dan een keuze maken. Voordeel is wel dat uw probleem van verschillende kanten is bekeken.

In een wilsverklaring legt u schriftelijk vast wat uw wensen zijn rondom uw behandeling of levenseinde. Heeft u een wilsverklaring? Deel deze dan met uw behandelend arts. Dan wordt die in uw dossier bewaard. Heeft u geen wilsverklaring, maar wel wensen rondom uw behandeling? Bespreek ook deze met uw arts. Dan worden uw wensen, als een zogenoemde behandelaanwijzing, opgenomen in uw dossier.

U kunt uw wilsverklaring of behandelaanwijzing ook terug vinden in mijnTreant. Wilt u uw wensen aanpassen? Dan kunt u dat aangeven bij uw zorgverlener. 

Het gebeurt vaak dat een patiënt na een gesprek met de arts niet alles heeft onthouden. Dan kan het terugluisteren van het gesprek duidelijkheid geven. Daarom mag u gesprekken met de arts opnemen, bijvoorbeeld met uw eigen mobiele telefoon. Wel horen we het graag van tevoren als u het gesprek gaat opnemen. Volgens de wet mag de opname niet (zonder onze toestemming) buiten de privésfeer gedeeld worden.

In de relatie tussen hulpverlener en patiënt gaat soms iets mis. U heeft het recht om een klacht in te dienen. Treant vindt het belangrijk dat u het laat weten als u ergens ontevreden over bent. Het is verstandig eerst te gaan praten met de betrokken hulpverlener. Misschien is er alleen een misverstand; heeft u elkaar niet goed begrepen. Komt u er niet uit? Dan kunt u contact opnemen met onze klachtenfunctionaris. Op deze pagina leest u hier meer over.

Als we een factuur naar de zorgverzekeraar sturen, moeten we volgens de wet (naast de diagnose) ook de indicatie bij de add-on geneesmiddelen en ozp-stollingsfactoren meesturen. Heeft u er bezwaar tegen dat de indicatie op de factuur staat? Dan kunt u de privacyverklaring invullen. Ondertekend door zowel uzelf als uw zorgaanbieder, adviseren wij u het formulier mee te nemen naar de medisch specialist. Goed om te weten: wij registreren de indicatie altijd in onze ziekenhuissystemen; ook als u de privacyverklaring invult.

Terug naar boven