App voorkomt onnodig controlebezoek na een simpele botbreuk
Patiënten met een simpele botbreuk en eenvoudig letsel, zoals een verstuiking of een breukje in een teen, hoeven voor nacontrole niet meer naar Treant te komen. Zij kunnen thuis zelf herstellen dankzij een app: de Virtual Fracture Care app. Patiënten krijgen hiermee nog steeds zorg op maat en zo voorkomen we onnodig ziekenhuisbezoek.
Geen onnodig bezoek aan het ziekenhuis
‘Normaal gesproken krijgt bijna iedere patiënt met een verstuiking of botbreuk gips met een spalk. Na een week krijgt de patiënt loopgips en daarna volgt nog een afspraak voor een nacontrole in het ziekenhuis’, vertellen Spoedeisende hulp verpleegkundigen Ilonka Bürmann en Jenny Noorman. ‘Als het om een kleine, simpele breuk of letsel gaat, is dit nu niet meer nodig.’
'Herstel gaat sneller en ik ben veel mobieler'
Bij simpele breuken in de voet of ander voetletsel, verlaten patiënten nu lopend de Spoedeisende Hulp (SEH). Zo ervaarde ook de 20-jarige Luca Westerhof uit Oosterhesselen die met een voetbalblessure de SEH bezocht: ‘ik dacht dat mijn grote teen zwaar gekneusd was. Maar op de foto bleken er twee breuken in te zitten. Ik baalde enorm en dacht direct aan wekenlang op krukken lopen en lang herstellen. Gelukkig kreeg ik in plaats van gips een drukverband om mijn teen en een speciale verbandschoen. Voor vertrek uit het ziekenhuis kreeg ik een uitleg over de app. De app is heel makkelijk: per week lees je informatie over je herstel. Ik mocht de eerste paar weken bijvoorbeeld niet autorijden, maar moest mijn teen wel veel bewegen door te lopen. In de app staan ook video’s van hoe je bijvoorbeeld zelf je drukverband weer kan omdoen na het douchen. Dankzij de speciale schoen en de app ging mijn herstel sneller en was ik veel mobieler.’
App en een breuklijn
De dienstdoende trauma-arts (orthopeed of chirurg) en spoedeisend hulp-artsen bepalen samen welke breuken geschikt zijn voor het herstel thuis met de VFC-app. Denk hierbij aan een sleutelbeenbreuk bij kinderen, een breukje in de elleboog, een gescheurde pees in de hand of gebroken teen. ‘In het ziekenhuis installeren we de app samen met de patiënt. We bekijken de informatie over de behandeling, het herstel en de herstelperiode van de breuk. In de app staan ook voorbeeldvideo’s van oefeningen waarmee mensen thuis zelf aan de slag kunnen’, vertelt Ilonka. Naast de app kunnen de patiënten ook bellen met de Treant Breuklijn: een speciaal telefoonnummer voor als er toch vragen of problemen zijn.
Over de VFC-app
Veertig ziekenhuizen in Nederland werken met de gratis VFC-app. Zo zorgen ziekenhuizen ervoor dat ze dezelfde behandeling bieden bij simpele breuken en verstuikingen. Werken met de app is dan ook een landelijk protocol. Het ziekenhuis OLVG in Amsterdam heeft de app gemaakt en zorgt ervoor dat de app steeds beter wordt. De app is beschikbaar in vijf talen: Nederlands, Engels, Turks, Arabisch en Pools. Duits en Russisch komen daar binnenkort bij.