‘Ik heb nooit zelf ergens achteraan hoeven bellen, dat geeft veel rust in zo’n heftig traject’ › Treant Zorggroep

‘Ik heb nooit zelf ergens achteraan hoeven bellen, dat geeft veel rust in zo’n heftig traject’

In de nazomer van 2016 kreeg Gienke Kamphof - ten Heuvel (70) de diagnose borstkanker. ‘Altijd dacht ik: wanneer ben ik aan de beurt? En nu was ik aan de beurt… Het bericht kwam hard aan, maar ik stond wel meteen in de vechtstand.’ Inmiddels is Gienke aan haar borst geopereerd, heeft bestralingen gehad en volgt nu anti-hormoontherapie.  

‘Het begon met een bezoek aan de borstkankerbus. En om eerlijk te zijn was ik die bus alweer vergeten. Maar dertien dagen na mijn bezoek stond toch de huisarts op de stoep. Met slecht nieuws. De bus is uiteindelijk mijn geluk geweest; de tumor had ik zelf nooit kunnen ontdekken, daarvoor zat hij veel te diep.’

Welkom
‘De eerste keer dat ik naar het Mammacentrum ging vond ik erg spannend; zeker omdat ik in mijn omgeving nog niet zo veel gehoord had over dit centrum, ik wist zelfs niet dat er een mammacentrum was in Hoogeveen. Daarom was het fijn dat ik door de baliemedewerkers meteen vriendelijk werd ontvangen. Ik voelde me daardoor gelukkig al snel op mijn gemak.’

Alle rust
‘Toen ik na de onderzoeken en gesprekken te horen kreeg dat het om borstkanker ging, schrok ik natuurlijk. Gelukkig werd ik vanaf dat moment ontzettend goed opgevangen door mijn casemanager, Dorinda Lennips. Zij legde mij de situatie nog eens in alle rust uit. Ook toen ik mijn twijfels uitte over wel of niet behandelen bij Treant, zette zij alle opties voor me op een rij: kiezen voor een behandeling in het Mammacentrum of misschien naar Groningen of Zwolle? Doordat ik zelf een keuze kon maken en voor het Treant koos, ging ik na de diagnose enigszins gerustgesteld naar huis.’

‘Vallen, opstaan en weer doorgaan’
‘Vallen, opstaan en weer doorgaan’

Academische kennis
‘Uiteindelijk heb ik heel bewust voor het Mammacentrum in Hoogeveen gekozen. Vooral omdat er zoveel verschillende zorgverleners en artsen bij de behandeling betrokken zijn en ze nauw met elkaar overleggen. Niet alleen de artsen vanuit het Mammacentrum, maar ook artsen vanuit het UMCG. De hier aanwezige kennis gaf voor mij uiteindelijk de doorslag. Daardoor wist ik zeker dat ik de best mogelijke behandeling en zorg zou krijgen.’ 

Goede zorgen
‘Vlak voor de operatie beloofde mijn chirurg Léonie Smit me: Ik ga mijn best doen de tumor zo goed mogelijk te verwijderen; ik ga heel goed voor u zorgen. En dat heeft ze zeker gedaan. De littekens zijn keurig en echt maar heel klein. Na de operatie zou ik in eerste instantie alleen bestraling krijgen. Maar Léonie Smit belde mij na het multidisciplinair overleg op om te vertellen dat het mammateam mij adviseerde om toch ook anti-hormoontherapie te volgen. Dat nauwe overleg tussen alle zorgverleners en de korte lijnen, vond ik heel belangrijk om te ervaren als patiënt. Ook toen ik na de operatie naar Emmen ging voor de bestraling. Ook hier ben ik heel goed opgevangen. De zorgverleners hier waren volledig op de hoogte van mijn situatie en alles werd iedere keer heel duidelijk en rustig uitgelegd. Hun rust, aandacht en warmte zal ik me nog lang blijven herinneren.’

Persoonlijke aandacht
‘De persoonlijke zorg van mijn casemanager was én is nog steeds erg waardevol voor mij.  Dorinda heeft het overzicht, wat heel belangrijk is in zo’n heftige tijd. Ook maakte zij me na de diagnose wegwijs in de wereld die borstkanker heet, want die wereld was compleet nieuw voor mij. Er komt zo veel op je af. En ook nu, tijdens het nazorgtraject, blijft ze betrokken. Toen ik onlangs bij haar aangaf dat ik het vervelend vond dat ik was aangekomen door de anti-hormoontherapie, heeft ze daar meteen werk van gemaakt. Twee dagen later werd ik al gebeld door de diëtiste. Ik heb nooit ergens achteraan hoeven bellen en dat geeft veel rust in zo’n heftig traject!’

'Naast de betrokkenheid van vrienden en familie heb ik de professionele steun van het Mammacentrum in Hoogeveen als zeer positief ervaren. Dank daarvoor!'