‘Heel knap, dat je op zo’n manier zorg kunt verlenen!’ › Treant Zorggroep

‘Heel knap, dat je op zo’n manier zorg kunt verlenen!’

‘Heel knap, dat je op zo’n manier zorg kunt verlenen!’

De oproep voor het bevolkingsonderzoek kwam Jacq Pastoor (52) niet heel goed uit. Ze besloot haar afspraak drie weken uit te stellen. ‘Een paar dagen na het onderzoek belde mijn huisarts met een niet zo fijne mededeling.’

Er waren twee vlekjes op de borstfoto te zien, waarvoor verder onderzoek nodig was. ‘Anderhalf uur na het bericht van mijn huisarts belde de physician assistant mij. Ze vertelde dat ik meteen de volgende ochtend kon komen. Wat een opluchting om zo snel terecht te kunnen!’

Gedachten
Er schoten allerlei gedachten door Jacq haar hoofd. ‘Wie moet ik allemaal bellen? Hoe ga ik dit allemaal doen? Eigenlijk ging er van alles door me heen. Ik heb mijn man gebeld, ben naar mijn broer gereden, heb met vriendinnen gebeld en geappt en ben naar mijn werk gegaan. Het was een rare en heftige middag...’

Rustig en vertrouwd
De volgende ochtend ging ik in mijn eentje naar het Mammacentrum. Dat was een behoorlijk domme actie; ik ben er klakkeloos vanuit gegaan dat het enkel om een voorgesprek zou gaan. Maar ik kon meteen alle benodigde onderzoeken ondergaan. Super fijn natuurlijk, maar niet fijn om dat nu alleen te moeten doen. Ik werd gelukkig erg op mijn gemak gesteld door de medewerkers van het Mammacentrum en had daardoor niet het gevoel dat ik het alleen moest doen.’

Rustig gevoel
Na het lichamelijk onderzoek en de mammografie werd er meteen een biopt genomen. Fijn dat alles elkaar zo soepel opvolgde; zo had ik niet veel tijd om na te denken en te piekeren. Het gaf me ook een heel rustig gevoel dat er veel mensen naar mijn uitslagen keken. Niet alleen de mensen met wie ik aan tafel zat, maar het hele multidisciplinaire team. Iedereen kijkt mee en geeft zijn of haar visie. Dat werkte voor mij heel geruststellend. Dat er ook universitaire kennis in huis is, gaf een veilig gevoel.’

Duidelijke uitleg
‘De volgende dag kreeg ik de boodschap: Je hebt borstkanker. Die boodschap werd ook helder gebracht. Ik vond dat prettig. Deze duidelijke manier van communiceren was ook tekenend voor het vervolg van de stappen en de behandeling zelf. Overal werd duidelijk uitleg over gegeven en er werd rustig de tijd genomen om mijn vragen te beantwoorden.’

Eigen leven
Nog geen drie weken later was de borstkanker weg. ‘Na de borstsparende operatie was mijn borst weer schoon. Doordat het allemaal zo snel ging, was er weinig tijd om veel na te denken en somber te worden. Natuurlijk heb ik ook momenten van paniek en verdriet gehad. Maar doordat het traject van onderzoeken en behandeling zo vlot is gegaan, kan ik nu mijn eigen leven weer oppakken.’

Begaan en duidelijk
‘Ik realiseer me dat ik mijn handen mag dichtknijpen met dit verloop. Ik voel me heel erg goed en het kleine sneetje in mijn borst is nauwelijks te zien. Over de zorg van het Mammacentrum kan ik dan ook niet anders dan tevreden zijn. Van onderzoeken en operatie tot de nazorg. Alle medewerkers zijn zo ontzettend lief en begaan, daar kan ik nu nog steeds emotioneel van worden. Ook waardeer ik hun duidelijkheid tijdens het hele traject. Heel knap vind ik dat, dat je op zo’n manier zorg kunt verlenen!’   

'Dat er ook universitaire kennis in huis is, gaf een veilig gevoel’