‘De academische kennis in het Mammacentrum gaf mij een goed en veilig gevoel’ › Treant Zorggroep

‘De academische kennis in het Mammacentrum gaf mij een goed en veilig gevoel’

‘De academische kennis in het Mammacentrum gaf mij een goed en veilig gevoel’

Het is eind oktober 2016 als Sonja Kersing (49) na haar jaarlijkse mammografie te horen krijgt dat er vlekjes op de foto te zien zijn. ‘Mijn wereld stortte op dat moment echt in. Mijn moeder is op jonge leeftijd aan de gevolgen van borstkanker overleden en zelf was ik pas daarvoor geopereerd aan darmkanker. Dit nieuws kwam dus behoorlijk hard aan.’

‘Gelukkig werd er op het Mammacentrum snel gehandeld; na de mammografie ging de radiodiagnostisch laborant meteen in overleg met de radioloog. Samen kwamen ze meteen in actie, ik kon direct door voor een MRI. En gelukkig ging dezelfde laborant met mij mee. Echt ontzettend fijn!’

Hoogste adres
‘Nadat ook de punctie was gedaan, was er meteen overleg tussen de verschillende artsen, ook met de arts uit het UMCG. Dat er academische kennis in het Mammacentrum aanwezig is, gaf mij en ook mijn man een goed en veilig gevoel. Voor het hoogste adres qua borstkankerzorg kon ik gewoon bij het Mammacentrum blijven. Daarom heb ik na de diagnose ook bewust voor een behandeling in het Mammacentrum gekozen.’

Behoorlijk traject
Toen duidelijk was dat haar borst geamputeerd moest worden, was het voor Sonja direct helder dat ze voor een borstreconstructie wilde gaan. ‘Ik voelde mij té jong om niet voor een reconstructie te kiezen. Maar de plastisch chirurg heeft heel goed alle voor- en nadelen van een reconstructie met mij doorgenomen. En daarbij ook duidelijk aangegeven dat ik met de reconstructie een behoorlijk traject voor de boeg zou hebben. Op dit moment zit ik nog middenin dat traject. Ook krijg ik immuno- en chemotherapie én maak ik gebruik van hoofdhuidkoeling, waardoor mijn haar gelukkig niet uitvalt.’

Ze is er gewoon
‘Tijdens het hele traject van onderzoeken, operaties en nabehandelingen heb ik veel aan verpleegkundig specialist Gea Ypenga gehad. Zij is mijn casemanager, is van A tot Z op de hoogte en het belangrijkste: ze is er gewoon. Ik kan altijd bellen met vragen of onzekerheden. Zij zoekt dingen voor me uit en komt met concrete adviezen. Zelf werk ik ook als verpleegkundige, maar als je zelf ineens patiënt bent is het toch even anders… Het persoonlijke contact heb ik echt nodig. En dat persoonlijke voel ik bij iedereen bij het Mammacentrum. Radiologen, chirurgen, baliemedewerkers, eigenlijk iedereen geeft het gevoel dat ze snappen dat er iets heftigs gebeurt in je leven. Ze voelen zich betrokken, zonder dit te zwaar te maken.’

'Voor het hoogste adres qua borstkankerzorg kon ik gewoon bij het Mammacentrum blijven'