Verzakking › Treant Zorggroep

Verzakking

Wat is verzakking in het bekken?

Ook wel: prolaps

In het bekken liggen de blaas, de baarmoeder en de endeldarm. Deze organen worden ondersteund door de bekkenbodem. Dit is de onderkant van het bekken. De bekkenbodem bestaat uit spieren en bindweefsel. In de loop van het leven kunnen de spieren uitrekken. De bekkenbodem is dan te slap. Door het gebrek aan steun zakken de organen langzaam naar beneden.

Verzakkingen komen veel voor. Vooral bij vrouwen die al wat ouder zijn.

Wat zijn de symptomen?

Een verzakking kan tot verschillende klachten leiden.

  • Een zwaar gevoel in de vagina. Soms lijkt het alsof er iets naar buiten komt.
  • Problemen met plassen. U kunt uw plas niet goed ophouden (incontinentie). Of het kost juist moeite om uit te plassen.
  • Problemen met de ontlasting. U hebt last van verstopping. Na het poepen kunt u het gevoel hebben dat er nog steeds iets in de darm zit. Incontinentie komt ook voor.
  • Problemen met seks. Misschien voelt het minder prettig of is het pijnlijk om te vrijen.
  • Pijn in de onderbuik die uitstraalt naar de rug.
  • Vermoeidheid.

De klachten hangen samen met het orgaan dat is verzakt. Vaak gaat het om meerdere organen tegelijk.

Wat is de oorzaak?

De bekkenbodem is minder sterk dan vroeger. Hiervoor bestaan verschillende oorzaken. De spieren kunnen uitrekken als er veel druk op komt te staan. Bijvoorbeeld tijdens een zwangerschap of bevalling. Of bij overgewicht of veel hoesten. Maar de spieren kunnen ook verslappen omdat u ouder wordt. Soms is er een erfelijke oorzaak. Dan is het bindweefsel van nature zwak.

Wat kunt u zelf doen?

  • Veel vrouwen schamen zich zo voor hun klachten dat ze geen hulp zoeken. Dat is jammer, want verzakking is goed te behandelen. Praat dus met de huisarts over uw klachten!
  • Hoe eerder de behandeling start, hoe beter. U kunt dan voorkomen dat de klachten erger worden. Wacht dus niet af, maar ga direct naar de huisarts.
  • Start na een operatie met oefeningen voor de bekkenbodem (bekkenfysiotherapie). Hiermee versterkt u de spieren van de bekkenbodem. Zo kunt u voorkomen dat er nieuwe problemen ontstaan.
  • Zorg dat er niet te veel druk op de bekkenbodem komt te staan. Probeer af te vallen als u te zwaar bent. Kijk uit met veel en zwaar tillen. Probeer niet te persen bij het poepen.