Sneller hulp en ondersteuning thuis door Wmo-spreekuur in Weidesteyn › Treant Zorggroep

Sneller hulp en ondersteuning thuis door Wmo-spreekuur in Weidesteyn

Geplaatst op: 15 februari 2019

Het doel van revalideren is voor iedereen duidelijk: ouderen krijgen tijdelijke hulp na een beroerte, operatie of ongeval om het dagelijkse leven thuis zo snel mogelijk weer op te kunnen pakken. Thuis hebben ouderen vaak ook extra hulp nodig. Om de nodige zorg en of hulpmiddelen bij thuiskomst op tijd te regelen, zijn Treant Zorggroep en de gemeenten Hoogeveen en De Wolden een wekelijks Wmo-spreekuur gestart op de plek waar ouderen revalideren: woonzorgcentrum Weidesteyn.

‘We merkten dat het ontslag uit Weidesteyn en hulp en ondersteuning thuis niet altijd goed op elkaar aansloten’, vertelt ergotherapeut Manon Vos. Hulp en ondersteuning thuis is geregeld in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en kan worden aangevraagd via de gemeente. ‘Mensen die na een revalidatietraject naar huis gaan, hebben direct ondersteuning nodig. De benodigde ondersteuning kan niet wachten tot een Wmo-consulent op huisbezoek kan komen’, aldus Manon. Dit kon en moest beter, vonden ook zorgbemiddelaars van Weidesteyn en Wmo-consulenten van gemeente Hoogeveen en gemeente De Wolden.

 

Ergotherapeut Manon Vos (links) en wmo-consulent Lisa de Kramer regelen de nodige zorg thuis voor mevrouw van der Kolk tijdens het Wmo-spreekuur. Ook de dochter van de cliënt, mevrouw Kuper  van der Kolk, is aanwezig tijdens het spreekuur.
Ergotherapeut Manon Vos (links) en wmo-consulent Lisa de Kramer regelen de nodige zorg thuis voor mevrouw van der Kolk tijdens het Wmo-spreekuur. Ook de dochter van de cliënt, mevrouw Kuper van der Kolk, is aanwezig tijdens het spreekuur.

Wekelijkse Wmo-spreekuur

In juni 2018 startte een wekelijkse Wmo-spreekuur in Weidesteyn als pilot. Tijdens het spreekuur vindt er een zogenoemd ‘keukentafelgesprek’ plaats. Cliënten en naasten brengen samen met de Wmo-consulent van gemeente Hoogeveen of De Wolden in kaart welke ondersteuning en hulpmiddelen thuis nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke hulp, woningaanpassingen of dagbesteding. ‘Wij kijken naar wat een cliënt of het sociale netwerk zelf kan betekenen in de oplossing voor de ondersteuningsvraag’, vertelt Lisa de Kramer, Wmo-consulent. Ook voorzieningen waar geen Wmo-indicatie voor nodig is, zijn beschikbaar zoals een beugel in de douche of een dagontmoeting. ‘Voorheen gingen wij op huisbezoek bij cliënten om de ondersteuning in kaart te brengen. Nu doen we dit al tijdens het revalidatietraject van cliënten, zodat de aanvraag van hulp eerder wordt gestart en sneller verloopt’, aldus Lisa. Het Wmo-spreekuur is bedoeld voor cliënten waarvan de ontslagdatum en hun medische eindsituatie (terug naar huis of verhuizen naar woonzorgcentrum) al vaststaat. Bij een complexe zorgvraag kan een behandelaar, zoals een ergotherapeut, aanschuiven bij het spreekuur.

Alleen maar voordelen

Door samen te werken en elkaars professionaliteit te gebruiken, worden cliënten nog sneller en beter geholpen. ‘Met een gerust gevoel naar huis gaan’, dat is het grootste voordeel van het Wmo-spreekuur vertelt een cliënt tevreden. ‘Ik weet bij thuiskomst dat de zorg is geregeld en ik de ondersteuning krijg die ik nodig heb’. Het Wmo-spreekuur vindt elke donderdag plaats in Weidesteyn.

Gerelateerde locaties