Patiënten waarderen warme maaltijd Treant › Treant Zorggroep

Patiënten waarderen warme maaltijd Treant

Geplaatst op: 6 maart 2018

Patiënten die in het ziekenhuis van Treant zijn opgenomen, waarderen de warme maaltijd met bijna een acht (7,92) gemiddeld. Dit blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek onder 274 patiënten.

195 van de 274 respondenten (71 procent) geven de warme maaltijden als eindcijfer een 8 of hoger. 73 procent van de respondenten is ‘(zeer) tevreden’ over de smaak en 81 procent is tevreden over de variatie in het aanbod. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat mannen liever wat grotere porties willen en dat oudere patiënten iets minder kritisch zijn dan jongere. Patiënten die langer dan acht dagen in het ziekenhuis liggen zouden graag een gevarieerder aanbod zien.

Grotere porties
Doel van het onderzoek was om vast te stellen hoe de warme maaltijd wordt gewaardeerd en waar deze verbeterd kan worden.

De eerste verbeteringen zijn inmiddels doorgevoerd. Zo krijgen mannen – als ze dat willen – wat meer eten op hun bordje geschept. Ook wordt de menucyclus aangepast, waardoor langdurig opgenomen patiënten niet twee keer hetzelfde menu voorbij zien komen. Bovendien zal de medewerker roomservice of zorgassistent fruit, maar ook kruiden actiever aanbieden. Kruiden zijn uitstekende smaakmakers en daarmee goede zoutvervangers. Bij het jaarlijks vervolgonderzoek moet blijken of deze verbeterpunten terug te vinden zijn in de waardering.

Proef zelf!
Wilt u zelf ervaren of de maaltijden van Treant een acht waard zijn? Op 17 maart a.s. kan elke bezoeker van de open dag van ziekenhuislocatie Scheper proeven van het nieuwe lentemenu dat vanaf 19 maart wordt geserveerd.

Waardering nieuwe maaltijden
Sinds november 2017 biedt elke ziekenhuislocatie van Treant hetzelfde menu aan. In januari heeft de menucommissie, verantwoordelijk voor de harmonisatie van de menu’s, daarom een nulmeting gedaan naar de waardering van de nieuwe maaltijden. Hierbij is gekeken naar zowel de kwaliteit van de maaltijden (smaak, temperatuur, variatie) als ook het serviceniveau (tijdstip van de maaltijd, hoeveelheid, presentatie en vriendelijkheid van medewerkers). Het onderzoek is gedaan door adviesbureau Inkada (www.inkada.nl).