‘Van huiverig voor, naar overtuigd van een mooie toekomst’ › Treant Zorggroep

‘Van huiverig voor, naar overtuigd van een mooie toekomst’

Geplaatst op: 2 november 2017

Cardioloog Marloes van der Wielen vertelt waarom zij #trotsoptreant is.

Ook ik verbaas me soms over de berichten in de pers over Treant. En denk dan: we laten misschien nog onvoldoende zien wat voor mooie dingen we bereiken. Negativiteit kan ook ontstaan door onwetendheid en ongerustheid met het onbekende. Daarom schrijf ik graag op waarom ik trots ben op Treant.

Ook ik was bij het begin van de fusie huiverig over de samenwerking. Als Hoogeveense cardiologen dachten we: Stadskanaal en Emmen is toch even een stukje rijden. Toch gingen we van start als gefuseerde vakgroep, per 1 januari 2015. Sindsdien heb ik dankzij de inzet van al mijn collega’s de mooie kanten van onze samenwerking mogen ontdekken. Samen met twintig collega’s zijn we in staat geweest om de cardiologische zorg over alle drie de locaties verder te verbeteren. En het is ons gelukt het zorgaanbod completer te maken. Iets waar patiënten uit onze hele regio van profiteren.

Sneller duidelijkheid
Zo moesten mensen vroeger voor een MRI van het hart en voor een controle van hun inwendige defibrillator naar een ziekenhuis dat veel verder weg ligt dan Hoogeveen.

Ik ben #trotsoptreant

Sinds onze samenwerking hebben we deze zorg naar alle tevredenheid naar Treant kunnen trekken. Ook kunnen we dankzij de fusie nu in onze organisatie CT-scans laten maken zodat we de kransslagaderen in beeld kunnen brengen. Dit is vooral belangrijk voor het onderzoek van vrouwen met atypische borstklachten. We kunnen nu sneller duidelijkheid geven aan onze patiënten, zonder dat mensen naar een ander ziekenhuis hoeven.

Ook de opnameduur bij een (dreigend) hartinfarct is veel korter omdat mensen sneller terecht kunnen voor een dotterprocedure op de locatie Scheper. Voor de fusie waren patiënten soms zo’n vier dagen kwijt in afwachting van hun dotterprocedure in een ander ziekenhuis buiten Treant. Tegenwoordig kunnen we het zelf, in één dag. Dat is heel prettig voor onze patiënten, mensen kunnen veel sneller weer naar huis.

Goede zorg dichtbij
Fuseren is niet makkelijk, verschillende culturen bij elkaar brengen zorgt niet alleen maar voor blijde gezichten. En het kost tijd om Treant succesvoller te maken. Gelukkig zie ik iedere dag weer vooruitgang. We doen het uiteindelijk allemaal voor de zorg voor de patiënten. Samen met deskundige en gemotiveerde medewerkers van de drie locaties die allemaal hard werken om de vruchten van de samenwerking te plukken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we een goede combinatie hebben gevonden: de charme van de drie ziekenhuislocaties met een eigen historie waar we een hoge kwaliteit van zorg kunnen leveren. Op deze manier houden we goede zorg dichtbij. Ik ben trots op wat we bij Treant bereiken en zie ik de toekomst hoopvol tegemoet!