Identificatieplicht in ziekenhuizen beschermt patiënten › Treant Zorggroep

Identificatieplicht in ziekenhuizen beschermt patiënten

Geplaatst op: 17 november 2014

Iedereen die ziekenhuiszorg nodig heeft, moet in het ziekenhuis een paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs laten zien. Ook kinderen die jonger zijn dan 14 jaar hebben een identiteitsbewijs nodig in het ziekenhuis. Dat is bedoeld om problemen met de verzekering te voorkomen en ervoor te zorgen dat iedereen de juiste zorg krijgt. Ook wordt bij elke behandeling om de geboortedatum gevraagd, soms meerdere keren per dag. Dit om te voorkomen dat iemand een verkeerd onderzoek of verkeerde behandeling krijgt.

Dat alle patiënten een legitimatiebewijs in het ziekenhuis moeten laten zien, wordt identificatieplicht genoemd. Deze plicht is niet ingevoerd voor de ziekenhuizen zelf, maar voor de patiënten. “Het is bedoeld voor je eigen veiligheid”, vertelt Janke Scholten, telefoniste en receptioniste bij Ziekenhuis Bethesda. Samen met het Refaja en Scheper Ziekenhuis is Bethesda onderdeel van Zorggroep Leveste Middenveld. “Als we niet weten wie je bent, kunnen patiëntgegevens verwisseld worden. Dat kan tot vreemde dingen leiden. Je kunt  dan misschien medicijnen krijgen waar je allergisch voor bent of verkeerde zorg. De identificatieplicht is ook bedoeld om fraude te voorkomen. Zo kan iemand die niet verzekerd is, geen misbruik maken van de zorgverzekering van iemand anders.”

Bescherming van patiënten
Niet alleen bij de balie van het ziekenhuis moeten patiënten laten zien wie ze zijn, ook op de afdeling of polikliniek worden de gegevens gecontroleerd. “Iedere patiënt vraag ik naar zijn of haar naam en geboortedatum”, vertelt Margreet van Vrijberghe de Coningh, laborante en coördinator op de afdeling Radiologie. “Ook controleer ik in het gesprek of ik de juiste persoon voor me heb. Mensen melden zich wel eens per ongeluk met het verkeerde ponsplaatje.” Wie op één dag meerdere onderzoeken  of een behandeling  krijgt, wordt  ook meerdere keren naar naam en geboortedatum gevraagd, dit kan  soms wel  oplopen  tot 10 keer per dag “We willen zeker weten dat we de ingreep of het onderzoek bij de juiste patiënt doen, dit is allemaal in het belang van de patiënt.”

De Cliëntenraad, de raad die de belangen van patiënten behartigt, staat helemaal achter de identificatieplicht. “Het beschermt de patiënten”, aldus Ron Haandrikman van de Cliëntenraad. “En mensen weten zeker dat dat ze de juiste zorg krijgen. Dat kan namelijk alleen als het ziekenhuis de juiste gegevens heeft. Identificatieplicht voorkomt fraude, maar het voorkomt ook fouten bij de behandeling.”

Plicht voor iedereen
De identificatieplicht geldt voor iedereen. Ook voor kinderen onder de 14 jaar en zelfs voor baby’s. “Dat is anders dan wanneer je op reis gaat en anders dan de algemene identificatieplicht: jongeren hebben dan pas vanaf hun 14e een identiteitsbewijs nodig”, legt Scholten uit. “Maar in de zorg moet iedereen kunnen laten zien wie hij of zij is. Als ouders met hun kind naar het ziekenhuis komen, moeten ze er dus voor zorgen dat het kind een identiteitsbewijs heeft.” Heeft iemand geen geldig bewijs bij zich, dan geeft de receptioniste een brief mee met de mededeling dat de patiënt zich alsnog binnen 14 dagen moet komen legitimeren. “Gebeurt dat niet, dan kan het ziekenhuis de zorgkosten niet bij de verzekeraar declareren en krijgt de patiënt de rekening thuis gestuurd. Iets dat makkelijk te voorkomen is.”